Gravidyoga

Yoga är ett bra sätt att röra på sig när man är gravid, och kan även användas som förlossningsförberedelse. Det finns många kurser i gravidyoga att välja mellan, inom flera olika grenar av yoga. Gemensamt är att gravidyogan fokuserar på andning och närvaro i nuet, istället för att bygga styrka eller förbättra positionerna. Att ta sig tid för regelbunden gravidyoga kan vara ett bra sätt att få en paus från vardagens stress, och få tid att tänka på barnet du bär, och börja din anknytning till det. Som gravid yogi bör du tänka på att inte gå ut i ytterlägen av de olika asanorna, och självklart på att lyssna på din kropp! Du kan alltid ta en paus i barnets position och tänka på din andning om du känner att utövandet blir för ansträngande.

Foglossning och relaxin

Under graviditeten utsöndrar kroppen relaxin, som är ett hormon som hjälper till att luckra upp leder och fogar, för att underlätta förlossningen. Detta gör att en del gravida kvinnor drabbas av smärtande leder och svårigheter att röra sig. Yoga är en skonsam träningsform, som i vissa fall kan underlätta foglossningsbesvär, speciellt om ytterlägena i positionerna undviks. I gravidyogan undviker man de mest utmanande asanorna, för att istället koncentrera sig på asanor som underlättar fokus och öppnar upp bäcken och höftparti.

Djupandning och fokus

Den yogiska djupandningen, ujjayi, är ett bra verktyg för att komma ner i varv, slappna av och fokusera på att vara närvarande i stunden. Att träna upp sin ujjayi under graviditeten ger flera fördelar, både som en paus från den hektiska vardagen, och som förberedelse inför den stundande förlossningen. Ujjayi kan med fördel användas vid förlossningen, då det är viktigt att vara avslappnad för att underlätta utdrivningen av barnet. En van yogi kan använda sig av olika tekniker för att hantera smärtan under förlossningen och istället hjälpa kroppen att slappna av och fokusera på utdrivningen.